torsdag 4. april 2013

Uke 14: Lys og komposisjon


Oppgaven gikk ut på å først ta bilder i studio, men og fotografere glass. Gjennom oppgaven skulle man legge vekt på lys/skygge og komposisjon i bildene. Videre skulle vi redigere flere av bildene, enten i sort/hvitt  eller farge.

Fotografering i studio:

I denne oppgaven brukte vi først stativ og så håndholdt kamera(lettere og bevege seg fritt rundt), men fant fort ut at det ble like gode bilder med iphone. Og derfor brukte vi det i tillegg, og portrettbildene jeg har valgt å publisere er kun tatt med iphonen. For å reflektere lyset mot personene/motivene brukte vi "paraply" og plater. Dermed fikk vi variert mye måten vi tok bilder på, og i tillegg ulik belysning. Her brukte vi variert belysning/skygge/lys samt ulik komposisjoner for å variere og skape spenning. Altså var det er lys, skygge og belysning som vi fokuserte på. 


Slik ble bildene:

Før redigering
Her hadde vi storlerret i bakgrunnen, og la et hvitt laken på stolen, slik at ingenting skulle dra fokuset vekk fra motivet. Dette er et portrett av meg hvor jeg ser ut av vinduet, bildet ble mer spennende når jeg unngikk å ha øyenkontakt for da ser det virkelig ut som jeg sitter og filosoferer om noe. I tillegg valgte jeg å ikke smile som får fram enda mer denne tenkefølelsen, og det litt dystre i situasjonen. Her får vi belysning fra "paraplyene", men mest fra vinduet. Som sagt brukte jeg iphonen på dette bildet. 


Etter redigering
Jeg redigerte bildet i photoshop ved å gjøre det først om til svart/hvit, siden jeg følte det fikk enda mere fram denne litt dystre tankefølelsen som allerede lå i bildet. Videre tok jeg i bruk brightness/contrast og curves fordi jeg ville vise enda sterkere kontrastene mellom hvit og svart, samt lys og skygge. Nå ser man at lyset fra vinduet(høyre side sett ut i fra bildet) skinner mest. Og det blir lagd skygge både bak stolen på grunn av meg, men også opp over på venstre siden, på grunn av at lyset fra vinduet ikke bærer sterkt der. 


Før redigering
Dette er et bilde av Eda som ligger på bakken, med håret spredd til alle kanter. Her ser hun til siden og unngår øyenkontakt fordi det gjorde bildet mer mystisk enn visst ho så rett inn i det. Det som var litt morsomt var å legge håret ut til alle kanter, for ho har mørkt hår, og det blir enda mørkere og danner en stor kontrast på den hvite bakgrunnen. I tillegg trekker håret oppmerksomhet mot håret og ikke bare ansiktet. Her har vi ikke valgt og ha noe spesiell belysning, bare "paraplyene", men de var for høyt oppe til å reflektere noe spesielt lys. Så det ble ingen skygger i dette bildet, og dermed lyser på en måte ansiktet hennes litt opp. 

Etter redigering
Dette bildet redigerte jeg og over i svart/hvit, siden her ble det kjempe store kontraster mellom hår, ansikt og bakgrunn/gulv. Det at bildet er i svart hvitt fremhever ansiktet hennes mye bedre og det er det som blir stående i fokus. Videre brukte jeg og her brightness/contrast og curves fordi som sagt og fremme kontrastene, og lysheten i bakgrunnen. I tillegg brukte jeg crooptool for å kutte vekk kroppen, slik at jeg kun fikk hodet og det gøyale håret, dermed bedret jeg komposisjonen. Jeg snudde bildet 90 grader, for håret og ansiktsuttrykket ble mere lagt merke til på denne måten. Likevel skulle jeg ønske jeg hadde tatt bildet slik at jeg fikk med håret helt til tuppene, men jeg la ikke så godt merke til det før jeg fikk snudd det. 



Før redigering
Her ligger vi på bakken, og holde øyekontakt med kameraet. Her var det egentlig meningen at vi ikke skulle smile, men Eda klarte ikke å la vær. Dette ble derfor et litt seriøst og litt morsomt bilde. Det som er fint er de forskjellige fargene på håret og hvordan det ligger ut til siden, og på en måte drar oss ut til å fylle hele bildet.
Og i tillegg ble det en litt annerledes måte å ta portrettbilder på.

Etter redigering
Jeg redigerte også dette bildet over i svart/hvitt siden jeg synes det ble litt mer morsomt når bildet ble mer seriøst også smiler Eda et kjempestort smil. Samtidig blir ansiktene mer fremhevet. Bildet snudde jeg 180 grader siden bildet ble mer trykket nedover når det lysehåret lå ned over. Jeg brukte brightness/contrast og curves for å få fremkontrastene mellom personene, håret og bakgrunnen. I tillegg beskjærte jeg bildet fordi kroppene ødela fokuset på ansiktene, og forstyrret egentlig bare bildet. I tillegg ble bilde bedret og rammet inn, samt komposisjonen på bilde ble bedre når det var beskjært. 


Et "PØNT" bilde
Dette "PØNT" bildet var bare for gøy. Det passer ikke like godt til oppgaven, så derfor la jeg bare ut dette bildet fordi det ble litt fint, og veldig poserende. Bare sånn for å vise en kontrast til de andre bildene. I tillegg var dette en av bildene jeg redigerte i farge.



Fotografering av glass: 

Her brukte vi litt stativ, litt håndholdt kamera og iphonen masse. Og bildene jeg valgte å publisere på blogg er nesten bare tatt med iphonen. For å reflektere lyset mot glasset brukte vi plater og speil for å styre lyset. Først hadde vi et hvit ark som bakgrunn, men etterhvert byttet vi det ut med svart. Nå så vi hvordan bakgrunnen fikk hele bildet til å endre seg. Samtidig flyttet vi lyset over, under og på siden for å variere belysning og skygge. I tillegg varierte vi vinklingen og byttet plasser på glassene og varierte hvilke glass som ble fotografert(altså komposisjon).

Slik ble bildene:

Før redigering
På dette fotografiet plasserte vi et svart ark bak og under glassene, for å se hvor annerledes det ble fra de hvite. Her prøvde vi å få frem gjennomsiktigheten i glasset, ved hjelp av lys, noe jeg synes vi klarte i dette bildet. Her prøvde jeg og sette det i gylne snitt. Likevel valgte jeg dette bildet fordi glassets gjennomsiktighet vises veldig tydlig her, noe som var viktig i oppgaveløsningen. Tatt med iphone. 

Etter redigering
I photoshop gjorde jeg også dette bildet til svart hvit, for det gjorde bakgrunnen enda klarer. Videre beskjærte jeg bildet for å zoome mer inn på glassets gjennomsiktighet. I tillegg brukte jeg brightness/contrast og curves for å få enda mer frem klarheten i glasset og for å få sterkere svart farge på bakgrunnen. Og selvfølgelig for å lage en kraftigere kontrast mellom dem.  

Før redigering
F-stopp: f/5.6
Eksponeringstid: 1/125 sek
ISO-hastighet: ISO-400

Her gjorde jeg det samme som på bildet over, prøvde nemlig å få frem gjennomsiktigheten i glasset. Jeg synes ikke man ser det like godt på dette bildet. Men det var for å vise hvordan glassene så ut med hvit bakgrunn, og får prøve litt forskjellig. Nå i ettertid synes jeg at jeg heller burde lagt kamerafokuset på den øverste glassbollen i stede for den nederste, for den ser litt uklar ut. Men noe som er bra med bildet er at en får tydelig fram skyggene i bildet. I motsetning til de andre bildene er dette tatt med speilreflekskamera. Tenkte jeg ville vise et resultat med noe annet en iphone også. 

Etter redigering
Her gjorde jeg som på alle de andre bildene redigerte over i svart/hvitt, brukte brightness/contrast og curves. Men her prøvde jeg å få frem mest mulig kontraster for å vise skyggen mest mulig. I tillegg redigerte jeg bildet ganske mørkt slik at kantene på glasset blir tydelig markert, samt mønsteret på glasset. 

Før redigering
Her prøvde vi å få frem en tydelig skygge av glasset, ved å belyse glasset undende ifra. Noe som var litt dumt var at vi brukte isoporplate som bakgrunn, da så man porene i det når en fotograferer, og man ser det enda mer når man begynner å redigere. Vi byttet derfor senere til ark i stedet. Likevel tok jeg dette med bare for å vise enda en metode å vise skygge på. Dette er og tatt med iphonen. 

Etter redigering
På det ikke redigerte bildet var det glasset som stod i sentrum, men jeg ønsket å likestille det litt mer, så derfor valgte jeg og gjøre kontrastene(ved å bruke brightness/contrast og curves) i bildet sterkere og skyggen og gjennomsiktigheten klarere. Før det redigerte jeg det til svart/hvit og beskjærte(crooptool) det. 


Egenvurdering:


Hva har du lært, og hva synes du om oppgaven?

Jeg lærte mer om eksponeringstrekanten, og lysforholdene som gjør bildet best mulig. Det er forholdet mellom ISO, Lukketid og blenderåpning som må være i balanse. Blenderåpningen påvirker dybdeskarpheten, lukketid viser hvor hurtig eksponeringen foregår og kan fryse bevegelse. Mens ISO avgjør om hvor rask eller sakte lukketiden er som gjør at du kan ta bildet i dårlig lys uten å bruke stativ eller blits(altså påvirker bildekvaliteten). 

I tillegg har jeg lært om belysning(lamper og naturliglys) og skygge, og hvordan jeg kan få fram disse og bruke det på en fin måte. Jeg har lært mer om å redigere i photoshop, hvor jeg lett kan få tydeligere fram kontraster og gjennomsiktighet. Samtidig har jeg lært meg hvordan legge fokus på gjennomsiktighet, og komposisjon når en fotograferer. I tillegg har jeg lært hvordan ta portrettbilder og ved å bruke kulisser, samt "paraplyer" og plater ut i fra lys og skygge.  


Jeg synes denne oppgaven var gøy, og var veldig greit og ha 2 deler i oppgaven med samme tema. Da så man veldig godt hvordan belysning og skygge har å si både når det gjelder gjenstander og mennesker. I tillegg ble jeg fornøyd med en del av resultatene mine, selv om jeg ser at jeg kunne endret litt på fotografiene mine. Jeg føler nå jeg egentlig bare blir bedre og bedre på dette med fokus og eksponeringstrekanten. Noe som var veldig greit var at det ikke var noen fasit, og at vi i tillegg kunne ha det gøy mens vi arbeidet. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar