tirsdag 5. februar 2013

UKE 4-10 Frimerke design av koldnål trykk

Koldnåltrykk:

Oppgaven gikk ut på: å lage koldnål trykk som vi skulle bearbeide i Photoshop. Videre skulle vi ta det inn i Indesign og lage det til et frimerke. Her skulle det latinske navnet på sommerfugl (Papillio Norvegius), og Noreg A være teksten, og original designet skulle være på A5.  Det en ble mest fornøyd med skal gjøres om til frimerkeformat ca. 3x4 cm. Mens det viktigste med oppgaven var at typografien ble leselig selv på det forminskede formatet. I tillegg skulle vi dokumentere prosessen og slik  det hele gikk for seg.


PROSESSEN:


Her tegnet vi over bildene vi hadde av vår sommerfugl(fant på google) med koldnålen. Det var ganske tungt og man ble sliten i fingrene av å lage de dype strekene. 



Videre tok vi formen vår, og gnidde inn forskjellige farger i alle sporene. Så pusset vi vekk den overflødige fargen og så om vi var fornøyd med fargekombinasjonen. Det var lurt å plassere trykket over et hvitt ark, for lettere og se hvordan trykket ville bli. Vi lagde mange variasjonen mer farger og brukte også koldnålen og lagde dypere spor der vi syntes det var nødvendig.



Ellen demonstrerer
Deretter plasserte vi trykket vårt på et litt ru og fuktet papir og la det på pressen. Så var det bare å legge den i pressen og starte og sveive. De ferdige trykkene tørkes, og deretter skannet vi det inn på pc-en.



Tema: Norsk frimerkedesign
Motiv: Sommerfugl  


Kompetansemål 3: hovedområde foto, grafikk og samfunn som kunstuttrykk, og som rollen i det masseproduserte bilde i samfunn. 


Frimerke nummer 1: 


Ferdig skanning av koldnåls trykket, før redigering

Redigert i Photoshop
Jeg brukte bildet som vist over og brukte crooptool til og skjære ut den minste sommerfuglen. Videre markerte jeg blåfargen i malingsspannet og trykket så på filter. Dermed ble sommerfuglen blå og bakgrunnen ble animert i svart og hvit. Videre brukte jeg brightness/contrast for å få større kontraster mellom forgrunn/bakgrunn og fargene generelt. 



Redigert til frimerke i Indesign
Senere tok jeg det redigerte bildet inn i Indesign, hvor jeg brukte liggende format A5. Jeg begynte å legge inn ulike bokser med farge. Bakgrunnene og teksten har jeg brukt eyedropper tool på og overført blå fargen fra sommerfuglen til dem. Jeg valgte og brukte to rammer for den ytterste kraftigste blårammen drar sammen hele motivet, og rammer bedre inn bildet. Mens jeg synes det var gøyere med en lyseblå bakgrunn, enn en helt hvit, og brukt også dette verktøyet der. Selve teksttype jeg brukte heter David, og jeg brukte den fordi den er tydelig og synes på lite format. På Noreg A brukte jeg David (bold), for at det skulle bli lettere å se på et mindre format. Mens Papillio Norvegius brukte jeg kun David, for at det ikke skulle være hovedfokuset, samtidig tok jeg mindre størrelse på skriften. På teksten brukte jeg det latinske navnet på sommerfugl og la også til Noreg A som hovedtekst. Jeg flyttet mye på bildet og teksten for å se hvordan de forandret seg i forhold til hverandre, men også fargeendringer spilte mye forskjell. Videre spredde jeg bokstavene fra hverandre og tok ulike størrelser for å bedre lesbarheten. 






Frimerke nummer 2: 

Ferdig skanning av koldnåls trykket, før redigering




Her beskjærte jeg bilde i Photoshop, og brukte først brightness/contrast for å få sterkere farger. Så markerte jeg malingsbøtta med rosa og gikk inn på filter. Da ble resultatet elektrisk rosa, og jeg synes det var spennende siden det ble så sterk og selvlysende farge på sommerfuglene. I bildet kommer det fram både rosa- og lilla- toner.





Redigert i Photoshop

I Indesign valgte jeg og sette bildet i hovedfokus, og plasserte det derfor i midten. Jeg valgte liggende format, og A5 form på layouten. Når jeg lagde bounding box plasserte jeg ikke hele bildet konkret slik det var i Photoshop, men gjorde bildet så stort at det ikke fikk plass. Dermed ble bildet beskjært, og fikk en mer spennende vri. Over plasserte jeg det latinske navnet, og slik som på bildet over brukte jeg samme skriftform, nemlig David. Jeg brukte også David på Noreg A, men denne gangen ikke Bold, men jeg ser nå at det kunne vært lurt for å øke lesbarheten. Videre laget jeg mer avstand mellom bokstavene slik at de tok mere plass, og lesbarheten økte.  I tillegg brukte jeg lilla tonen i sommerfuglen på tekstene, ved hjelp av eyedropper tool. Dette verktøyet brukte jeg også på bakgrunnen jeg lagde med bounding box og senket prosenten slik at det ble en lyserosa bakgrunn.  




Forskjellen på dette bildet og det over er at her brukte jeg rosa-tonen fra sommerfuglen på teksten. Dette gjorde jeg ved hjelp av eyedropper tool, og gjorde dermed teksten her rosa i stede for lilla. 
Nå ser jeg at på begge versjonene kunne jeg ha gjort teksten bold/tykkere slik at det ble lettere å lese når den ble forminsket. 


Frimerke nummer 3: 


Ferdig skanning av koldnåls trykket, før redigering


Redigert i Photoshop
Jeg beskjærte bildet i Photoshop, og viska ut den minste sommerfuglen. Videre brukte jeg filter for å få en slags animert look, i tillegg brukte jeg curves for å få fargene sterkere og få frem mer kontraster mellom bakgrunn og sommerfugl. 

Redigert til frimerke i Indesign

Her brukte jeg også liggende format, og A5 mål. I Indesign lagde jeg en bounding box som jeg fylte med den lyseblå fargen fra vingen til sommerfuglen. Jeg gjorde den litt lysere så rammen rundt ikke skulle bli for dominerende. Videre brukte jeg skrifttype Lucida Bright på all skriften, men på Noreg A brukte jeg i tillegg bold siden den skulle ta mest plass. I tillegg tok jeg størst skriftstørrelse på den, slik at den stod enda mer i fokus. For å få markert den enda mer brukte jeg eyedropper tool og gjorde skriften like rød som blomsten. Mens det latinske navnet gjorde jeg lyseblått. Videre delte jeg bokstavene litt fra hverandre for å fylle ut mer av tomrommet, og for å øke lesbarheten.  


Redigert til frimerke i Indesign, her rød bakgrunn
Dette bildet har samme layouten, skriftform, samt størrelse og redigering mfl. som bildet over. Den eneste endingen var at når jeg brukte eyedropper tool på bakgrunnen brukte jeg rødfargen fra blomsten. Denne fargen følte jeg markere bedre bildet, og knyttet alt bedre sammen. Dette er min favoritt av de ulike frimerkene jeg lagde, dette fordi jeg liker den klassiske layouten. 


  


Egenvurdering:

Gjennom denne oppgaven har jeg lært om hvordan en lager koldnål trykk, og hvor viktig det er å lage dype streker for å få et fint trykk. Jeg synes det var gøy å se hvordan sommerfuglen tok form på platen etterhvert som man risset med koldnålen. Samtidig har vi lær mer om trykkteknikken, denne gangen med å gni farge inn i stede for rulle. Dermed lærte vi hvordan man lager grafikk. Det var spennende å bruke farger denne gangen, og prøve å blande de slik at motivet for hvert trykk endret seg. Videre lærte jeg masse om de ulike filtrene, noe som var ganske nytt for meg, for har ikke satt meg så mye inn i det tidligere. Det var så mye gøy en kunne få til både negativ og animasjons effekter, og jeg fikk prøvd mye forskjellig. I tillegg lærte jeg mer om fargekombinasjoner mellom tekst, bilde og bakgrunn og hvordan de sammen danner en helhet. Samt hvordan kun en av dem kan ødelegge for denne helheten.  I oppgaven brukte jeg mye eyedropper tool noe jeg garantert jeg skal fortsette med, siden det var lett å finne fargetoner som fungerte bra både til bakgrunn, tekst og bilde. Jeg så også ved å endre farge eller plassering på teksten fikk frimerket et helt annet fokus. Noe annet som var viktig med teksten var at den ikke overstyrte bilde og passet til bildet. Her så man igjen hvor mye typografi har og si. Alt i alt var oppgaven gøy, utfordrene og annerledes. Det var spennende og lære en ny trykkemetode, og selv om det tok lang tid og mye arbeid så ble det så fint til slutt. Håper vi kan gjøre dette igjen, for det var gøy å kombinere det praktiske håndarbeidet med pc-arbeidet.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar