onsdag 22. mai 2013

UKE 21: FOTOFIKLING MED IKAROS

Tema: ”IKAROS OVER ARENDAL"


Gjennom denne oppgaven ble vi kjent med gresk mytelogi, og skulle selv lage et bilde som symboliserte vår tolkning av historien om Ikaros. Den handler om gutten Ikaros som var sønn av håndverkeren og kunstneren Daidalos som konstruerte vinger til han. Faren advarte han mot å fly for nærme solen, men likevel gjorde han det. Dermed falt han i havet og druknet. Ut i fra dette skulle vi ta tre bilder og senere redigere dem sammen ved hjelp av layers, lasso, stamptool/klone verktøy og andre redigeringsverktøy, noe som kalles for "fotofikling" eller bildemanipulering. Selve hensikten med oppgaven var utprøving og øving, slik at vi fikk større kompetanse innen photoshop. Under ser man de tre bildene jeg valgte å redigere sammen, og her er alle bildene  tatt med Iphone. 

FORARBEID:

1. Fotografering av Barbu/skolen/Galtesund o.l. sett fra høyden, masse himmel oppover, vis bygninger mm.
Fotografi av Barbubygningen
Dette bildet var tatt i froskeperspektiv og var min første ide til bakgrunnen. Jeg tenkte at jeg som Ikaros kunne hoppe fra taket, og da kom jeg til å få masse himmel som bakgrunn og det kom virkelig til å se ut som jeg fløy. Men etterhvert fant jeg ut at det hadde vært gøyere og ha med sola, og derfor har jeg ikke redigert dette bildet fordi jeg valgte det andre under. Likevel ville jeg vise det for hadde jeg hatt tid til å lage et Ikaros bilde til så ville jeg brukt denne bakgrunnen. Dette er også grunnen til at jeg ikke har beskrevet og forklart mer om dette bildet. 

Redigert: Skoleplassen på Barbuskole
Her stod jeg og tok bildet slik at jeg fikk skolebygningen bak meg. Det viktigste for oss var å få med seg sola som skinte veldig skapt, for historien om Ikaros handler jo om hvordan han fløy mot sola. I tillegg er bildet tatt i det gylne snitt, og jeg brukte grid for å få best mulig resultat med iphonen. Videre redigerte jeg bildet i photoshop. Da brukte jeg brightness/contrast for å få tydeligere fram himmelen og sola slik at det ble stående mest i fokus. I tillegg tok jeg og beskjærte bilde ved å bruke croptool, da tok jeg vekk litt av bunnen på bildet som virker forstyrrende på resten og som egentlig ikke hadde noe hensikt i bildet. Dermed ble komposisjonen bedre, og sola pluss himmelen fikk det fokuset jeg ønsket.  

2. Studio fotografering av meg selv som "flyr" oppover:

Her valgte jeg og posere med armene opp for å vise at jeg er på vei til å fly oppover. Grunnen til at jeg tok bildet med vendt ryggen var fordi jeg ville markere enda sterkere at jeg var på vei mot solen, slik som Ikaros i fortellingen. Samtidig ved å ikke vise ansiktsuttrykk legger jeg mer fokuset på selve hendelsen(altså flyingen) og ikke så mye på meg som person, noe som var hensikten i mitt bilde. I tillegg hadde jeg lyst til at vingene skulle synes skikkelig godt og derfor ville jeg plassere dem oppå ryggen min. Nå i ettertid ser jeg at jeg burde ha stått på tærne, for etter at jeg hadde brukt lasso verktøyet og hadde plassert meg i bakgrunnen så det ut som jeg stod på noe. Og det ødela litt illusjonen av at jeg fløy, samt at det var et sammenhengende bilde. 

3. Fotografier av vinger som vi fant på nettet som vi kunne bruke:
Dette bildet fant jeg på google. For etter jeg hadde gjort litt research på myten/historien om Ikaros fant jeg ut at vingene faren Daidalos lagde var av fjær og voks. Dermed søkte jeg etter vinger som man så tydelig at var  av fjær, jeg fant mange forskjellige eksempler som jeg lagret. Dette ble mitt endelige valg fordi jeg synes det passet best inn i bildet(etter jeg hadde plassert meg selv på bakgrunnen) og hadde tydeligst markerte fjær. 


Slik ble resultatet i 18x18cm:

Dette bildet er beskjært i 18x18, og jeg valgte derfor å skjære vekk husene, fordi det er sola og meg som Ikaros som er det viktige i bildet.

REDIGERING:
1. I photoshop åpnet jeg først det bildet jeg ønsket å ha som bakgrunn(det som jeg tidligere hadde redigert), så trykket jeg på layers og deretter måtte jeg ta en bakgrunns kopi. Dette gjorde jeg fordi uten en bakgrunns kopi ville bildet vært låst og jeg hadde ikke kunne manipulere.

2. Så åpnet jeg bildet av meg, og passet på at både dette bildet og bakgrunnsbildet var samtidig på verkstedsplassen. Så klippet jeg meg ut ved hjelp av lassoen og dro det over(nå ved hjelp av flyttepilen og ikke lassoen) på bakgrunnskopi layer. Dermed ser man både i bildet og på layerspaletten hvordan bildet blir.

3. Så for å skalere Ikaros/meg gikk jeg inn på edit-->transform og trykket på det jeg ville skalere. Dermed kunne jeg gjøre det slik at jeg ble litt mindre. Ut i fra størrelsen på bildet kunne jeg nok ha gjort meg litt mindre, men jeg tok denne størrelsen for jeg ville at man skulle se meg godt. 

4. Så brukte jeg kloneverktøyet for å retusjere kantene rundt meg selv med bakgrunnen. Her trykket jeg meg ned til 250 % bare for å få store piksler og dermed få det så nøye som mulig. Og man ser på resultatet at dette var nødvendig og sluttresultatet ble ganske så bra. Dessverres låste bildet seg når jeg nesten var ferdig med stamptool rundt meg selv, derfor ser man på venstre arm at fargen ikke er den samme. Grunne til dette var at jeg prøvde å finne riktig farge slik at jeg kunne male over. Men dessverre låste også dette seg etterhvert, og dermed ser en på bildet at fargen fortsatt er litt forskjellig fra bakgrunnen.  For å finne ut hva feilen var så jeg en del youtube-videoer, lagret og tok bildet opp i JPEG-fil og spurte andre om hjelp. Men uheldigvis fungerte ikke noen av tipsene, og derfor ble ikke bildet like bra som det egentlig kunne vært.  



5. Her fant jeg et bilde av vinger(som vist tidligere), her valgte jeg å bare klippe den venstre ut med lassoen og dro den over i bildet på samme måte som bildet av meg. For det som var så greit var at jeg kunne bare lime denne inn på bildet to ganger, og trykke på transform for og speilvende den ene. I tillegg trykket jeg på transform igjen for å flytte og justere dem slik jeg ville. Jeg valgte og plassere dem ganske tett inntil hverandre slik at de fikk et bindepunkt på midten og at de nesten hang sammen helt på toppen. I tillegg skalerte jeg opp vingene til å bli nesten like store som meg, for visst en ser på kunst av Ikaros så er vingene nesten like store som han, eller større. Jeg fikk dessverre ikke retusjert kantene rundt vingene for som nevnt tidligere hadde klone verktøyet låst seg. Derfor ser vingene i mindre grad en resten ut som de tilhører bildet. Men samtidig synes jeg at den hvite kanten rundt vingene ligner på fjær. Uansett om det ble noen komplikasjonen ble jeg fornøyd med bildet mitt. 




Mitt beste resultat:

Dette er det samme som bildet over, men jeg likte bedre denne versjonen for her fikk en med mer av bakgrunnen. Her synes jeg komposisjonen er bedre for det gylne snitt kommer tydeligere fram. I tillegg føler jeg den mer avlange formen gir mer illusjonen at jeg flyr oppover mot solen, og at jeg ikke bare svever.

I tillegg nå som jeg er ferdig ser jeg at jeg kunne plassert meg litt mer til høyre for å få et perfekt gylne snitt, men jeg valgte heller og plassere meg i solstrålen for å vise enda en gang at det er dit jeg flyr. 

Kilder til historien om Ikaros:
http://snl.no/Ikaros/mytologi
http://no.wikipedia.org/wiki/Ikaros
Ark vi fikk i timen, og som ligger på fronter

EGENVURDERING:

Denne oppgaven synes jeg har vært morsom, men og den mest krevende av alle oppgavene vi har hatt i år, dette fordi jeg aldri hadde brukt layers, lasso eller stamptool før. Likevel trodde jeg det skulle være vanskeligere enn det var, for så fort man skjønte mekanismen gikk det ganske greit. Det var utrolig mye pirkearbeid og det tok derfor lang tid, men det var gøy og se hvor ekte bildet etter hvert begynte og se ut. I tillegg var denne oppgaven noe jeg synes var mest lærerik og spennende fordi nå går det ann og gjøre så mye mer med photoshop, og leke seg på egenhånd.

Det jeg har lært gjennom denne oppgaven var stamptool, lasso og layers. I tillegg fikk jeg jo trent enda mer på hvordan en redigerer med brightness/contrast og croptool, og føler jeg begynner og mestre de to verktøyene. Samtidig har jeg lært enda mer når det gjelder komposisjon både på når man tar fotografier og når man setter sammen flere bilder, og dette er noe jeg kan bli enda bedre på. 

Her er en annen måte og gjøre layers på:
http://www.youtube.com/watch?v=kIUWiffEuvw
 (Jeg testet den ut på noen andre bilder når jeg kom hjem og den fungerte også veldig bra). 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar